Alla inlägg den 21 april 2010

Av Jeanette & Tommy - 21 april 2010 20:24

 

För att få lite annat att tänka på så tänkte jag här lägga ut en beskrivning på hur ni hittar till Eurovision Song Contest i Oslo 2010 och där kunna lyssna på alla bidragen.

 

Gör enligt följande;

 
Klicka på "Oslo 2010 Participants" i den vita menyn upptill så kommer du in på sidan med alla deltagande länder.
 
Klicka därefter på texten "complete participant profile" för respektive land så kommer du in på låtens presentationssida.
 
När du är inne på själva låtsidan klicka då på videon så kan du lyssna på låten.
 
När du har lyssnat på låten så backar du tillbaka till föregående sida men troligvis så hamnar du på första sidan igen och får göra om hela proceduren för att lyssna på nästa lands låt (alltså klicka på "Oslo 2010 Participants" igen). Jag hamnar iallafall där och får göra så.
 
OBS!
Hoppas att du inte har problem med att se de 5 direktkvalificerade låtarna längst ned på sidan för det har jag. Jag fick blåmarkera texten "Eurovision Song Contest 2010 final" och sedan dra musen nedåt för att dessa 5 sista låtar skulle visa sig. Undrar om det har börjat gå troll i min dator månntro??
 
Skriv gärna sedan en kommentar här i min blogg om vilken/vilka låtar du gillar respektive eventuellt inte gillar! Jag hade skrivit värsta uppsatsen om de låtar jag gillar och inte gillar men av någon anledning så försvann allt helt plötsligt från bloggen då jag inte hade sparat mitt arbete. Jag är knäckt. Så går det när man ska försöka göra sig till. Trodde jag aldrig i min vildaste fantasi kunde hända. Måste man verkligen spara sitt arbete emellanåt även fastän man sitter och håller på med det? Dåligt!!
 
Nåväl, får kort här skriva lite om vad jag tyckte överlag om låtarna. BEDRÖVLIGT är väl det jag kan säga om 95% av låtarna. Finland och Danmarks bidrag t.ex. var pinsamt dåliga! De låtar jag tyckte var ok, gammalt discofreak som jag är, var Moldaviens och Islands. Det ryckte i dansbenen iallafall o:) Fina ballader var Irlands (lite Titanic-stuk) och Maltas. Croatiens låt fick jag vinnar-vibbar av fastän det inte var en låt som tilltalade mig men ibland uppstår sådana vibbar ändå av någon underlig anledning.
 
Jag kommer att sakna Darin och låten You're out of my life som representant för Sverige. Jag har gillat denna låt starkt allt sedan jag för första gången hörde den. Inte minst så passar den mkt. väl in i mitt liv just nu. Låten kan du höra här: http://www.youtube.com/watch?v=RJF5svMrTgY Sverige hade sopat rent om Darin hade fått vinna!
 
Ha nu så kul, ska bli roligt att få höra vad DU tycker om årets Eurovision bidrag!
 
Jeanette

 

Av Jeanette & Tommy - 21 april 2010 18:53


Tisdagen den 20:e april 2010 hölls min mormors begravning i en av min gamla hemstads vackra kyrkor. Det var en något märklig dag vädermässigt sett. På morgonen och fram tills vi entrade kyrkan så var där strålande solsken. När akten var över så klev vi ut till en mulen himmel. Sent på kvällen så avslutades dagen med snöfall, hela trädgården med dess gräsmatta, buskar och träd var kritvit. En verkligt märklig dag som man inte lär glömma på flera sätt.


Själva begravningen var fin. Prästen påminde oss alla om vem vår mormor var och vad för drömmar hon har haft i livet. Tror hon förverkligade de flesta, iallafall på sitt lilla sätt. Min älskade lilla mormor*


Efter akten så intogs smörgåstårta och princesstårta i intillliggande byggnad. När vi hade ätit och tackat för oss så gick jag och min syster m. sambo och mina föräldrar till kapellet och tände ljus för våra nära och kära så som t.ex mormor och morfar och en tidigare sambo som jag haft. En stund av ro och värme infann sig där inne i det lilla kapellet. Vi skiljdes sedan åt och jag påbörjade min bilresa 6,5 mil hemåt.


En sorgens dag var denna dag men samtidigt ett tillfälle för oss alla i familjen att träffas. Tråkigt dock att det skall behöva krävas begravningar för det... Sov nu så gott kära mormor så ses vi framöver när ödet så vill.


Puss & Kram

Älskar dig för evigt

Jeanette  



 
Mormors sista vila



 

På återseende mormor!  

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards