Alla inlägg under juli 2010

Av Jeanette & Tommy - 18 juli 2010 13:21

 

 

  GRATTIS ROBIN 17 ÅR!!!   

 

 Idag söndag den 18/7 är det Robin, Tommys äldste sons, tur att fylla år*
Nu tycker vi att tiden kan stanna upp för nu går den alldeles för fort.
Barnen är ju snart vuxna ju   


Dagen till ära har Robin prytts så fint av sina vänner i Paradiset   
De tyckte att han behövde ha något coolt på sig att ha på jobbet kommande vecka och så att han inte glömmer sina polare här, och det är det nog ingen risk att han gör av bilderna nedan att döma   



  

The Star - Robin


  

Robin visar sin feminina sida   


Av Jeanette & Tommy - 14 juli 2010 08:00


Efter ännu en het dag med 31 grader i skuggan igår så begav vi oss iväg till Välensjön för ett dopp i det gyllenbruna o:) Denna dag kändes vattnet lite svalare än de 27 grader som var dagen innan. Idag tog vi med kameran för nu skulle vi minsann ha bildbevis på vår lilla Loova när hon simmar. Tommt lyfte i henne när vi kom fram till badstället och tro det eller ej men hunden simmar ut direkt och när jag väl har hunnit få upp kameran ur väskan och riggat den så hade hon redan simmat in till land. Rackarns, men skam den som ger sig!


Av med paltorna och ned i spat med kameran i högsta hugg! Vingligt var det första biten i då man måste kliva på både trädrötter och sten innan man når sanden på sjöns botten. Efter att ha tagit lite fina bilder på Loova och husse så lämnades kameran av uppe på land och även matte fick sig ett gott svalkande dopp som varade en god stund. När vi hade badat klart, torkat oss och precis fått på oss kläderna så öppnade sig himlen något och regnet började sippra ned. Väl hemma så tog det inte lång stund förrän himlen öppnade sig helt och det fullkomligen vräkte ned! Några uteväxter behövde inte vattnas denna kväll:-


  

Småfrusna hjältar efter första doppet


 

-Kom Loova!, ropar husse. -Nää, jag sitter så bra här på min lilla sten*


   

-Okej då, jag kommer väl då då! -Titta bara vad jag kan!!


  

En fokuserad liten valross o:))


  

-Så var man tryggt i hamn igen då, puh!


  

En badglad husse!


  

Loova sitter & myser


  

-Jag kan göra olika ansiktsminer, först den här!...


   

...-Å sekunden efter, den här!  Jag fick nog en fisk i rumpan eller nåt *s*


  

-Här smyger jag omkring å letar flytande pinnar


  

-Sen sitter jag & filosoferar i godan ro


  

-Hm, undrar om jag ska ge mig ut på en sista tur månntro?


  

-Nä, jag kliver upp ur spat å låter matte o husse får sig ett gott skratt istället, fast jag BEGRIPER verkligen inte vad det är som är så roligt??
-Hoppas ni har haft en lika go dag som jag!


Kram Loova






Av Jeanette & Tommy - 13 juli 2010 08:00


Igår var det ännu en varm dag men det hindrade inte Loova och Lukas från lek i köket o:)) När husse kom hem från jobbet så åkte vi m. Loova och badade i Välensjön. 27 grader varmt var det i vattnet så t.o.m matte vågade sig i (hon tog även ytterligare ett dopp under kvällen, kors i taket!).


Loova är verkligen en duktig tös* Att vi har hennes fulla förtroende råder inga som helst tvivel om. Tommy lyfte ned henne i vattnet där hon stod en stund och kollade på sin hundkompis Figo, en Bouvier des Flandres, som var i och simmade efter pinnar. Matte Johanna stod på land då hon inte ville bli blöt om fötterna idag:- Med både matte och husse i vattnet så klev Loova ut emot oss och plötsligt bottnade hon inte längre och hon började så fint att simma!!! Vilken liten GODING hon är!! Hon simmade runt en stund och vände sedan in mot strandkanten igen. Hon stod sedan där en stund och spejade utöver vattnet och vi hade kunnat ge vad som helst för om vi bara hade haft en kamera där. Loova var så vacker där hon stod med framtassarna uppe på en sten ovanför vattenytan och med en så stolt och vacker hållning - en obetalbar bild hade det blivit det kan vi lova! En stund senare så simmade Loova ut en tur till och sen så avslutade vi badet genom att ge henne en skön handduksmassage.


Väl hemma igen så var Loova pigg som en mört och hon låg bredvid vedhögen medan husse plockade vedklabbar. Varje morgon och kväll så följer hon med matte och vattnar tomater, jordgubbar, rabarber och blommor i trädgården. Här nedan kan du se en bildserie i leken mellan Loova & Lukas. Några bilder är lite suddiga men blir ju så när både katt och hund skuttar omkring:- Roligt hade de iallafall tills Lukas efter en stund tröttnade och gav Loova ett bett i örat och sa att "Nu räcker det!" Loova fattade vinken och så var leken över för denna gång:-


  


Hej Lukas! Ska vi leeeka?!!


  


Tja, det kan vi väl...


  


Å där fick jag allt in en höger på dej, du stora svarta klumpeduns!


  


Kom igen då, du ville ju leka jö!!!


  


Okej, jag spelar väl halvdöd då så att du tror att du har vunnit, ditt svarta skrälle...


  


Arghh, bättre fly än illa fäkta - hon är ju inte riktigt klok ju!


  


* Loova trollunge *


  


* Coola Lukas *
Han älskar att sitta så här, lutad mot väggen, och allra helst tillbakalutad i ett hörn där han ser ut som en liten säck o:))



Av Jeanette & Tommy - 12 juli 2010 08:00


Här kommer en minibildserie på en gosestund mellan Loova & husse Tommy. Lite lördagsmys i trädgården i 33 graders värme i skuggan tycktes inte alls vare sig bekymra eller besvära dem o:))


När de inte ligger o vilar så floar husse ved och Loova roar sig med att antingen ligga där och titta på när husse kämpar eller så jagar hon fjärilar. Nu när det är så varmt så blir Loova duschad ute i trädgården ett par gånger om dagen och det tycker hon är skönt, iallafall efteråt:- Något hon däremot gillar otroligt mycket är när hon får näringslösning en gång per dag. Är ju viktigt att man dricker mycket varma dagar och särskilt viktigt är det för en liten valp som lätt kan bli uttorkad om den dricker för dåligt (vilket kan hända om valpen blir för varm och orkeslös). Näringslösningen gör jag med 1,5 liter vatten + 1,5 matsked honung + 1,5 tesked salt, jag vispar sedan alltsammans och häller därefter upp det i vattenskålen. Det tar inte lång stund så har Loova druckit upp alltihop sedan får man gå och moppa!  o:)))


En uppmaning till alla djurägare vill jag här passa på att göra!
Ta INTE med er några djur i bilen nu när så här varmt väder råder! Det blir mycket varmt i bilen även om man öppnar upp fönsterrutor och bagagelucka samt parkerar bilen i skugga! Lämna djuren hemma och be hellre en grannen ta sig en titt och/eller ta ut djuret för rastning!


Tack för ordet

Jeanette

 

P.S.
Imorse klättrade Loova själv upp i vår säng och hon blev så lycklig att hon fixade det så det blev ett ärevarv bland täcken o kuddar o:))





Hej Husse, ska vi keeela?!!



Okej, jag hänger på dej så kan du hänga på mej sen!


 


Fick du gräs i ansiktet husse?



* Två lyckliga vänner *          




Av Jeanette & Tommy - 11 juli 2010 08:00



Nu har det gått 4 dagar sedan Rudii lämnade oss och saknaden och längtan efter henne är STOR!... Idag söndag skulle Rudii har fyllt 11 år och 2 månader... Loova har det dock gått jättebra med, hon var lite ledsen då Rudii åkte och när vi skulle gå och lägga oss på kvällen. Hon undrade nog var hennes "mamma" var någonstans. Annars har hon varit lugn och trygg och hon är så duktig i allt hon företer sig. Rolig är hon också så redan dagen efter Rudiis bortgång så bara gick det inte utan att man drog på smilbanden åt lilla tokfian emellanåt*


I fredags eftermiddag var vi vid fotbollsklubben och städade kiosken och då passade Loova på att slå en lo(o)v på spelplanen. Hon gick där och snosade för att helt plötsligt sätta av i full fart och med huvudet vridet bakåt för att kolla att det som "jagade" henne inte kom ifatt. Vad var det som jagade henne då? Jo, VATTENSPRIDAREN!!! Hahahahaha o:)))))) Hon var lite blöt när hon kom framspringandes och såg lite snopen ut men körde sedan nosen i vattenskålen och tog sig ett par slick så någon badkruka verkar hon dock inte helt vara. Återstår att se framöver då vi ska ta henne till lämplig badplats igen för att se om hon vill ta sig ett dopp:-


Senare på kvällen var där fotbollsmatch i byn och väninnan Inger m. sonen Jocke och syrran var här. Jag fick assistans i kiosken vilket var mycket trevligt och även Loova kunde vara med som supporter och FAIK:s maskot för nu hade hon ju vänner som kom hit och ställde upp som valpvakter! Hur det gick i matchen? Jo, otroligt nog vann FAIK över BB (Berga-Bockara), ett lag som de inte har vunnit över på 4-5 år så stämningen hos hemmalaget var på topp efter matchen. Försäljningen i kiosken var också över förväntan, måste ha berott på min och Ingers charm o:)))


Här nedan visar vi några bilder på Loova & Rudiis sista stund tillsammans på onsdagsmorgonen, bara en stund innan Rudii lämnade oss alla i detta Paradis för att färdas till ett annat. Även några nya bilder på Loova ser ni här.

 

  


Loova & Rudii


  


Sista bilden på Loova & styvmor tillika bästisen Rudii tillsammans



Loova, vår lilla raring


   


Vår vackra, snälla & kloka lilla bebis 


Av Jeanette & Tommy - 9 juli 2010 08:00


Här en härlig bild på vår underbara katt Lukas. Han är verkligen en personlighet utan dess like* Han älskar att sitta så här, lutad mot väggen, och allra helst tillbakalutad i ett hörn där han ser ut som en liten säck o:))


  


Puss på dej Lucke!

Av Jeanette & Tommy - 9 juli 2010 08:00


Så har då Oskarshamnshjälten fått än mer publicitet* Oskarshamns Tidningen ville göra ett reportage om Felix så här nedan har jag saxat det ur tidningen daterad den 6/7 2010. Ett stort uppslag på tidningens förstasida imponerar stort minsann! Fina kommentarer om Felix insats på OT:s hemsida finns att läsa under bilderna här nedan, eller här: http://www.barometern.se/nyheter/oskarshamn/14-aringen-raddade-liv(2001876).gm


Nu i eftermiddags fick Felix ett telefonsamtal från mannens dotter som sa att hon var mycket glad och tacksam för Felix insats över att ha hjälpt till att rädda hennes pappa. Hon berättade att mannen nu hade vaknat ur respiratorn och var så pass återställd så att han kunde gå, han var bara lite förvirrad ännu (men så blir det ju efter en hjärtinfarkt för så var även min, Jeanettes, mormor i vintras då hon drabbades av en). Felix fick nu också veta på vilken avdelning mannen vistades så han vill gärna dit och besöka honom redan idag sa han. Dottern sa också att "-Säg vad du vill ha så ska du få det, du får vad du vill!". Felix svarade att han inget ville ha utan att han var nöjd med att ha gjort en god gärning. Hon svarade att han visst skulle få något för det han gjort.


Felix sa till mig i telefonen att han gärna hade velat få kontakt med läkaren som medverkade till räddningen av mannen men han har inget hört ifrån honom och minns heller inte hans namn. Han tycker att även läkaren ska uppmärksamhet för sin hjälteinsats för de var ju två om att rädda mannen till livet. Vi får hoppas på att denne hör av sig till Felix framöver.


Felix har också fått 2 st. vykort skickade till sig och på dessa står det så här:


Hej Felix

Med anledning av din hjälteinsats förra veckan då du räddade mannen med snabb insats av hjärt- och lungräddning vill vi från sjukhusledningen framföra vår uppskattning

 

Sommarhälsningar

Bibi Hydén

Sjukhuschef

 

 

Till Felix

Blev så varm i hjärtat när jag läste om dig i tidningen. Du gjorde min dag! Att det finns sådana som du. Ha en härlig sommar.


Rebecca



Förstår om Felix är glad över sin insats & över all uppmärsamhet & det ska han sannerligen vara! Vi hoppas på att den hjärtsjuke mannen snart får komma hem igen så att han får fortsätta njuta av sommaren*


Hurra för att det fortfarande finns ungdomar som bryr sig om och som vågar och inte bara står och tittar på!


Moster är stolt över dig Felix, puss & kram*





  



  


Kommentarer

  • Vilken hjälte!

    Vilken hjälte! Det är inte lätt att ge hjärt- lungräddning och att dessutom finna sig i en akut situation och förstå vad man ska göra, det är imponerande!

    Postad av Karin 2010-07-06 08:14


  • Toppen

    Sånt här kul att läsa. Det ger verkligen en kick att se att man som instruktör kan lära andra att rädda liv. Jag har dock inte utbildat Felix men många andra.

    Postad av Frigge 2010-07-06 09:01


  • Tur det finns handlingskraft

    Bra jobbat grabben!!

    Postad av Jörgen F 2010-07-06 14:23


  • Underbara unga man!

    Vilken fantastisk insats av en mycket rådig kille!


    Duktiga, duktiga Felix! Dina föräldrar och vänner måste vara oerhört stolta över dig nu!


    Jag blev tårögd när jag läste, gamla tanten. Såklart det var otäckt sen, när det var över. Men att reagera så snabbt och så rätt för en medmänniska i nöd som du gjorde är fantastiskt!


    Hur många hade inte åkt förbi och tänkt "han har nog druckit för mycket" och inte brytt sig?


    Du är min idol, Felix Vicksén!

    Postad av Svea 2010-07-06 14:25


  • Underbart!

    Vilken insats och härligt att läsa att läkaren gav förtroende åt Felix. Mycket bra jobbat!!!

    Postad av Peter 2010-07-07 09:32


Av Jeanette & Tommy - 7 juli 2010 16:45


Idag onsdagen den 7:e juli 2010 kl. 10.30 somnade allas vår älskade Rudii in vid Djursjukhuset i Läckeby...


Under gårdagen tog jag beslutet att nu var det dags för min älskade hund att lämna oss, äntligen gav Rudii mig de nu-är-det-dags-blickar som jag så länge väntat på. Jag grät mestadels av dagen och var fullständigt utmattad. Jag hade ständig yrsel och slocknade i soffan när yngste grabben och jag tittade på tv framåt tidig kvällning. Han väckte mig efter en stund och sa att jag måste köra honom till bussen. Jag hade snarkat sa han också så jag var visst rätt så slut.


När natten kom så var jag uppe på toaletten två gånger (jag springer normalt inte på toaletten på nätterna). Imorse berättade också Tommy att jag klockan 05:00 hade ryckt och slitit i honom och sagt att "nu måste vi iväg, skynda vi måste åka nu!". Sedan hade jag somnat igen... Jag drömde nog om att vi båda skulle åka till djursjukhuset med Rudii men att vi försovit oss.  Rudii låg bredvid mig på golvet hela natten vilket hon inte brukar göra för antingen somnar hon där och vaknar på Tommys sida eller vice versa.


Morgontimmarna innan jag och väninnan Johanna Jacobsson åkte med Rudii tillbringade Rudii i en sval och skön trädgård. Hon fick lite frukost och godis serverad där. Lite sista fotografier togs på henne också. Strax innan avresa så lade Rudii sig ned och kultrade runt och myste i det torra gräset (det fanns färskt och fint men det var inte lika kul för det fastnar ju inte i pälsen:-). Innan hon sedan hoppade in i bilen så fick hon en sista pälsborstning, det var väl det hon var ute efter kan tänkas o:)


Väl framme i Läckeby så tog vi en liten promenad Rudii, Johanna och jag. Johanna tog lite fina kort på gulletösen och mig. Jag hade beslutat att Rudii när det väl var dags skulle få somna in utomhus men då solen låg på och ingen lämplig skuggsida fanns kring djursjukhuset så fick det bli inomhus istället. När vi kom in i rummet så var där dämpad belysning och man hade tänt ett ljus i en fin glaslykta som stod på undersökningsbordet. Bredvid stod också en ask med servetter för tårar. Rullgardinen var neddragen för fönstret och på golvet låg ett mjukt och fint täcke.


Johanna och jag satte oss på varsin stol. Rudii lade sig vid våra fötter och låg där och tittade på mig och gav också Johanna en och annan blick. En stund senare kom veterinären in och berättade hur det hela skulle gå till. Därefter kom denna och en assistent in och gav Rudii lugnande. Jag satt mig hos henne på golvet. Rudii blev mycket trött men var fortfarande medveten om att vi var där och lystrade till sitt namn när jag pratade med henne. Veterinären kom tillbaka efter en stund och hade med sig kanyler och de tre sprutorna med den blåa avlivningsvätskan...


Att sätta dit kanylen skulle inte visa sig vara lätt för in i det sista så var Rudii envis med att låta dem få en ven som låg still och inte rullade omkring. Efter några försök så satt den där till slut. Veterinären frågade om jag var redo och jag svarade att det blir jag aldrig men jag måste för hennes skull... Under hela tiden hade jag suttit där på golvet och smekt och kelat med Rudii. Rudii låg där stilla och småsnarkade nästan. Jag böjde mig fram och kysste henne i ansiktet och på nosen och sa att jag älskade henne mer än livet själv och att det var hon och jag och jag tackade henne för alla år hon givit mig så mycket glädje. Jag bad henne också hälsa till Bellman och övriga nära och kära. Jag avslutade mina ord med att säga "Vi ses igen min älskling"...


Johanna satt bredvid på stolen och grät och jag började nu också så smått att gråta. Hade försökt hålla mig hela tiden för att inte oroa Rudii. Veterinären tog nu första blåa sprutan och Rudii andades fortfarande. När andra sprutan gavs så hörde och kände jag hur andningen upphörde och hur livet rann ur henne. En tredje och sista spruta gavs och sedan lämnade veterinären oss för en stund. Jag satt där på golvet och körde fingrarna igenom Rudiis päls och samtalade lågmält med väninnan. En stund senare kom veterinären in igen och lyssnade på Rudiis hjärta som nu definitivt helt hade upphört att slå. Vi satt kvar en stund till sedan kysste jag Rudiis panna en sista gång och gick mot dörren. Jag tittade på henne där från dörröppningen och sa att jag älskade henne innan jag stängde dörren och gick...


Innan vi åkte hem så tog väninnan och jag en promenad till minneslunden där hennes ena hund finns. Är bara någon vecka sedan han i 12 års åldern fick sluta sina dagar. Även min första Berner Sennenhund "Bullen" finns här och vi ägnade dem en tanke och tittade på alla fina utsmyckningar och så började vi gråta igen.


Det var oehört skönt att ha någon med som stöd denna gång. Både "Bellman" och "Bullen" var jag ensam om att låta få somna in och det var tufft. Jag bara grät och grät och ville inte lämna dem. Jag fick också stanna bilen flera gånger på väg hem pga alla gråtattacker. Denna gång gick det betydligt mer stillsamt till och det är Johannas förtjänst så tusen tack Johanna för att du följde med! Bör väl tillägga att Tommy inte kunde följa med pga att han har räddningsjour (vilket alltid lyckas inträffa när man som bäst behöver honom).


Allt jag skrivit här nu har gjorts i tårar så jag hoppas ni har överseende med eventuella felstavningar och annat men kände att jag behövde sysselsätta mig med något stillsamt för tankarna bara går till Rudii hela tiden. För en stund sedan kom Loova och satte sig bredvid mig när hon hörde att jag grät och hon lade upp en tass på mitt knä och såg ut att vilja säga "-Men du, var inte ledsen, jag kan också vara din bästis." Hon är bara för söt och go den lilla tösen. Hon kommer att bli en fin "ersättare" (kom inte på ett annat lämpligt ord just nu) för Loova och Rudii har många likheter med varandra samtidigt som Loova är en egen mycket trevlig individ och det värmer gott i hjärteroten.


Tänd gärna ett ljus för Rudii ikväll när mörkret faller. Nu avslutar jag här med lite bilder från idag, Rudiis sista dag i livet, och med tre vackra låtar som jag tillägnar min underbara änglatös 

http://www.youtube.com/watch?v=2dhtsH23wmE

http://www.youtube.com/watch?v=GRqj7v8PF7Q&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=pudOFG5X6uA



/Jeanette


  

Rudii poserar en sista gång


  

En sista rullning i trädgården


Rudii och jag


   

Sista bilden på bästa vännerna


   

Farväl mina vänner, på återseende...
Puss & Kram
/Rudii
  

Ovido - Quiz & Flashcards