Av Jeanette & Tommy - 24 maj 2010 07:00

I maj-juni 2007 besökte vi Cypern. Vi bodde på en ort som heter Protaras vilken är belägen ca 1,5 mil norr om den populära orten Ayia Napa. Barnen var med oss och så även Jeanettes syster m. familj och Jeanettes föräldrar m. vänner. Vi har inte många foton från Cypern för vi filmade med vår videokamera istället.

Protaras är känt för den populära stranden Fig Tree Bay. Vi besökte aldrig den stranden utan höll till vid stranden i bukten vid Protaras centrum, lika fin var den tror vi. Vi hittade en hörna där vi parkerade oss varenda morgon och så låg vi där och stekte oss hela dagarna o:) Där fanns en hel del att göra med vattensportsaktiviteter och hotellet låg bara 100 meter därifrån så poolen lockade barnen dit emellanåt när de var nöjda efter ett par kallsupar m. saltvatten:-

En kväll åkte vi buss in till Ayia Napa. Det var en stad med mycket puls och betydligt bättre priser på det mesta jämfört med Protaras. Allt var MYCKET dyrt i Protaras så som livsmedel i butik, mat på restauranger (t.ex. 500:- för 4 väldigt små pizzor och 4 små läsk), kläder, väskor, souvenirer m.m Vi skrattade högt när vi fick se vad en replika på en Dieseltröja kostade (400:-) som vi kunde köpa i Bulgarien för ett par tior.  Det florerar mycket replikor här så tro inget annat även om de bedyrar att så inte är fallet. Fanns inte mycket att välja på matmenyerna heller och på alla barer var Elvis och sjöng (tänk att han hinner å vara på alla ställen samtidigt, det är inte dåligt det! Hahaha...)

Det vi älskade med Cypern var det totalt kristallklara vattnet! Det var verkligen fantastiskt! Uppifrån flygplanet så såg man havsbotten, så klart vatten var det! Annars verkade Cypern vara ett kargt och flackt land, det lilla vi såg av det (på vägen mellan Larnaca och Protaras). Palmer fanns det dock och det kändes rätt så exotiskt att vara där. Om vi åker tillbaka? Är väl inte helt omöjligt, om man inte vill shoppa loss förstås för då är det inte det mest lämpliga stället:- För dykfantasten så rekommenderas Cypern varmt*

Denna vy möttes oss varje morgon då vi kom till stranden

Bukten i Protaras centrum

Av Jeanette & Tommy - 23 maj 2010 19:40

Så har vi då 2 ovanligt aktiva pink-lisor i huset nu. Både Rudii & Loova har visat sig ha urinvägsinfektion. Rudii fick besked om det vid akutbesök hos Läckeby djursjukhus, 6 mil från Paradiset, i måndags och Loova fick vi också åka in akut med till samma ställe idag söndag. Är ju himla billigt och fint en söndag, tur man har sådana djurförsäkringar så att vi bara betalar en fast självrisk och inte också en rörlig del.

Hur Rudiis besvär har uppstått tror veterinären beror på hennes tumör hon har i urinhalsen, den sitter ju där och irriterar. Hennes pinkande har lugnat ned sig lite nu, är inte lika hysteriskt pinkenödig som innan även om hon pinkar onormalt ofta ändå, än så länge. Hur uppkomsten av Loovas besvär har uppkommit vet vi faktiskt inte för här ligger hon då inte ute på några blöta eller kalla gräsmattor eller golv. Kanske har hon burit på detta länge för hon har varit otroligt pinkig i många veckor nu och jag (Jeanette) har i princip sovit med golvmoppen i handen (vi har en mopp på vardera våning). Hur ofta vi får moppa nu ska vi inte tala om, som sent igår kväll då besvären blev påtagliga så pinkade Loova 19 gånger mellan kl. 23:30 och 01:30, om än mestadels bara droppvis! Så mycket har hon självfallet inte kissat tidigare utan igår kväll hände något som gjorde att besvären tilltog något extremt. Imorse när jag vaknade efter 4 timmar sömn pga Loovas vankande fram och tillbaka och gnyande så kom där mestadels blod istället för kiss. Det blev till att åka iväg i ryk och drag på morgonkvisten!

Loova var jätteduktig hos veterinären. Nu var det också första gången hon var iväg utan Rudii vid sin sida och hon är verkligen fantastisk vår lilla valp* Så godmodig och cool och som finner sig i allt med ro. Inte ett ljud sa hon när djurvårdaren stack henne i benet för att ta blodprov - vår duktiga lilla kicka! Nu har hon precis, liksom Rudii, fått sina mediciner och hon tar dem utan problem. Hoppas nu bara att magen inte brakar vilket den ju kan göra av Rimadylen (smärtstillande och inflammationshämmande).

Förresten, katten Lukas har blivit lite risig i kistan. Från igår kväll så bajjar han värsa komockorna i kattlådorna men som väl är bara där. Eventuell orsak till hans bajjeriproblem kan vara om han har lyckats knycka någon hundmat, man vet ju aldrig, men han brukar inte få problem av det men någon gång kan ju vara den första. Nåväl, vi håller stenkoll även på kattdjuren och måtte vi inte behöva åka iväg med honom också nu bara. Det räcker liksom ett tag nu tycker man.  Är jobbigt när djuren är sjuka, man mår dåligt för deras skull inte minst.

Av Jeanette & Tommy - 23 maj 2010 07:00

Här vill vi visa lite fina bilder från Blokhus strand i Danmark som vi besökte i juli 2005. Vi var där med barnen för lite semester på Fårup Sommarland. Sommarlandet var okej men kändes liksom andra sådana ställen mkt. konstgjort. Trevliga semesterdagar med fint väder hade vi iallafall och alla dessa hade man gärna spenderat på Blokhus sköna strand. Vi körde bilen ut på stranden så långt som vi vågade och tror ni att vi hittade sand i bilen ett år efter vårat strandbesök? Japp, det gjorde vi!

Svarta Pärlan på Blokhus södra strand

Sköna Blokhus norra strand

Mysig bild på snäcka i sand på Blokhus strand

Husets herrar vågar sig på ett dopp i det vilda Skagerrak

Vindsurfing i de härliga vågorna

Av Jeanette & Tommy - 22 maj 2010 07:00

Vi tänkte här lördag-tisdag bjuda på lite reseskildringar & bilder från de semestrar vi gjort tillsammans sedan år 2004. Dessvärre har vi inte så många foton på alla de resor vi har gjort för vi använder oss mestadels av vår videokamera istället. Reseskildringar om Danmark, Cypern & Turkiet kommer i dagarna tre, så mycket nöje*

BULGARIEN - ALBENA
Augusti 2004

Albena är den turistort som ligger längst norrut vid Svarta Havets västra kust i Bulgarien. En lite småsömning by som nog bäst lämpar sig för par, äldre och barnfamiljer. På denna tid då det begav sig så var Bulgarien ett prisvärt land att åka till. Coola kläder och väskor till fyndpriser och rikliga portioner om än mkt. kryddfattig mat på tallriken & goda öl (Kamenitza) & drinkar till en billig penning. Albena hade dock lite högre priser jämfört med Sunny Beach. Vare sig i Albena eller Sunny Beach såg vi till några Palmer så något vidare exotiskt land är det inte. Hotellens standard var inte heller vidare hög. Ett trestjärnigt hotell i t.ex Grekland, på Cypern eller i Turkiet motsvarade en- till tvåstjärnigt i Bulgarien. Nu för tiden så är det ju lika dyrt att åka till Bulgarien som till t.ex Turkiet så vi vet ju var vi hellre åker till fortsättningsvis.

I Albena låg vi inte bara på stranden hela dagarna utan även 2 besök i den stora staden Varna hann vi med. Detta besök höll dock på att sluta riktigt illa! När vi gick där och tittade på kläder och prylar i ett av bazarområdena så blev Jeanette utsatt för ett rånförsök!

Jeanette tittade på solglasögon och hade först ena handen på väskan medans hon lyfte på glasögon med den andra. En flicka i ca 10-12 års åldern stod hela tiden nära Jeanette och knuffade på henne emellanåt. Rätt som det var så behövde Jeanette båda händerna då hon skulle prova ett par glasögon och då slog den lilla tjuven till! Snabbt stoppade flickan handen i väskan men Jeanette kände att något var fel varpå hon riktade blicken nedåt och åt sidan mot väskan och såg vad som höll på att ske. Jeanette illvrålade -Men vad i helvets jävlar gör du unge!!? Snabbt slet hon tag i flickan och så bad hon sin mamma att hålla flickan i ett järngrepp medan hon snabbt checkade väskans innehåll. Puh, pengarna låg kvar! Flickan hade precis hunnit dra dragkedjan åt sidan för att plocka upp sedelbunten men upptäcktes i sista sekunden!

En Bulgarisk kvinna började nu lägga sig i det hela och även en man kom fram. Ingen var intresserad av att lyssna på Jeanette eller tillkalla polis utan de bara föste iväg flickan. En annan Bulgar berättade sedan för oss att det är vanligt med rån i Bulgarien och att det ofta är föräldrarna som lär sina ungar att stjäla. Själva är de med och håller koll och griper in när så behövs och säkert var det så också i vårat fall. Bulgaren sa också att polisen gör ingenting. Skulle de nu mot förmodan ta en tjuv för syns skull så släpper de mot ersättning av honom/henne runt hörnet. För jävligt!!

Vi blev chockade av denna händelse och tappade nu lite sugen på Bulgarien. Det kunde ju ha gått åt skogen om det velat sig riktigt illa. Är ju inte ovanligt att knivar och vapen används så man bör nog inte ingripa på det sätt som Jeanette gjorde men vad gör man när helvetet bryter lös? Man handlar ofta instinktivt men det kan också ha sitt pris genom ödesdigra konsekvenser. Nu gick det ju bra iallafall och väl var ju det. Men nej, Varna återkommer vi inte till igen och troligen inte till smådryga Albena heller...

Stranden i Albena

Landskapet kring Albena

En vacker moské i staden Varna

Servitriser i fina folkdräkter

BULGARIEN - SUNNY BEACH
Augusti 2005

Sunny Beach, som ligger längre söderut vid Svarta Havets västra kust, gör faktiskt skäl för sitt namn för det var soligare där än i Albena. Mer puls och mer varierade åldrar i denna stad. Inte minst fanns här betydligt mer att shoppa och här var prisvänligare! Måste passa på att säga angående "vänlig" att Bulgarerna inte är särskilt vänliga eller glada människor. Riktiga buttergökar faktiskt och inte särskilt intresserad av dig som kund heller. Men men, man får ju ta seden dit man kommer, är ju ingen som tvingar en att resa dit.

På strandpromenaden fanns en hel del skjul att shoppa kläder, väskor och annat smått och gott i. Gubbar/killar med björnar, ormar och krokodiler ville gärna slänga djuren på dig för en slant så se upp om du inte är djurälskare av framförallt reptiler. Jeanette skrek sig blå när en orm befann sig otäckt nära henne!   Hehe...

Besöket i den gamla byn Nessebar var trevligt. Här var faktiskt Bulgarerna trevligare, kanske berodde det på att flera av dem levde i Sverige under lågsäsong eller att de hade svenska anknytningar?    I Nessebar var det litet och gemytligt med riktigt gamla byggnader och ett hundratal kyrkor (mestadels i ruiner). Johannes Döparens kyrka besökte vi dagen till ära (Jeanette är ju född på Johannes Döparens dag):- Var mysigt att sitta och dricka öl på någon av byns utepubar. Vi tog båten från en av Sunny Beach båda pirar ut till Nessebar och det var en skön och lite svalkande tur.

Godast och billigast mat hittade man ett par 100 meter upp ifrån strandpromenaden i Sunny Beach. Det skiljde sig en hel del i pris faktiskt. Godast är maten också när "Mamma Bulgar" lagar den än säsongsarbetande s.k. "kockar". Gillar du kryddad mat så rekommenderas att du har med dig lite kryddor i handväskan för det som finns på borden är på sin höjd salt och vitpeppar. Såser vet de inte heller vad det är för något, knappt heller potatis utan det var Pommes hela tiden (inte så konstigt kanske att man inte är så överförtjust i det längre).

Annars hände inget särskilt i Sunny Bech. Vi solade mest och på kvällarna promenerade vi och hoppade in på en bar här och var där vi svalkade oss med en drink eller två (oftast två för det var ju så förgrymmat billigt!). Sunny Beach igen? Nja, blir Turkiet bra mkt. dyrare att åka till så kanske...

Vy från hotellrummet

Nessebars centrum

Johannes Döparens kyrka i Nessebar

Av Jeanette & Tommy - 21 maj 2010 07:00

Nu är det verkligen hög tid att uppdatera lite på valpfronten här i huset. Loova, alias "Hajen", "Dr Jekyll and Mrs Hide"   , "Rävungen", "Trollungen", "Gullan", "Snuttan" m.m. m.m., har funnit sig väl tillrätta här i Paradiset

Hon är överförtjust i alla hon träffar, tvåbenta som fyrbenta, men slänger sig för den sakens skull inte rakt i famnen på dem utan hon låter Rudii säga till att det är ok först sedan är det som om hon har känt dem hela livet. En orädd och smart tös som nu är 11 veckor och 4 dagar gammal och med en tyngd på ca 13 kg har vi i denna lilla bedårande guldklimp

Loova fullkomligen ÄLSKAR massage! Hon kan vara som värsta vampyren efter våra hälsenor eller andra extremiteter  men börjar man massera henne över frontpartiet eller ryggen/rumpan så blir hon som paralyserad  Ett bra knep alltså att ta till när hon är lite hungrig på människokött, hehe... På tal om mat ja, hon är sannerligen ett matvrak för när hon har ätit klart så klipper hon gärna Rudiis mat också om hon hade fått. Man får distrahera henne efter måltiden så att inte Rudii bara blir skinn å ben o:))

Loova har fått några nya stadspolare också, Billan (en Berner S på 7 år) & Cussy (en Golden R på 10 år). Gamla kärringar de också tycker hon för ingen vill riktigt leka med henne. Som tur är så har hon katterna här hemma att kunna sätta efter och få fart på när behov uppstår, vilket det gör rätt så ofta, hehe o:) I nästa vecka skall Loova få sista grundvaccineringen sedan kan hon få träffa lite fler hundpolare och det lär nog bli uppskattat kan tänkas.

En duktig liten tjejja är hon vår lilla Loova och hon vill gärna lära sig allt och lite till, det kan inte gå fort nog tycker hon. Sover gott om nätterna gör hon också så vi slipper vakna med grus i ögonen vareviga morgon. Hon gillar att busa och hon ser ut att illmarigt sitta där på köksgolvet och le när hon gör en pöl efter att precis ha varit ute  Vad gör väl det om vi är utan mattor överallt och golvmoppen åker fram ett antal gånger varje dag när hon är så ljuvligt söt som hon är det lilla gosetrollet!  Lite nya bilder på henne har vi också fått till, de togs igår. Ta en titt här nedan!

Loova säger: Välkommen till Paradiset!

Gullan

Loova hjärtat

Tungvrickare!

FAIK supporter? Apselut!

Av Jeanette & Tommy - 21 maj 2010 07:00

Den vackraste och mest regnfria vårdagen hittills var igår den 20:e maj vilket gav undertecknad ett ypperligt tillfälle att ta lite fina bilder på pärlan Rudii!  Rudii har idag uppnått den aktningsvärda åldern av 11 år och 10 dagar. En sån här gammal snygging till dam är det inte ofta man ser så passa på att njuta av bilderna nedan    Vill ni se finaste bilden av 2010 års vackraste 11-åring klicka då på den 11/5 i kalendern - rekommenderas!

/Jeanette

* Lillsnurpan  *
(välanvänt uttryck av Jeanettes mormor om barn/barnbarn när de var små)

På väg ned i sittande position men matte var snabbare! o:))

* Hjärtegullan *

Rudii & det "ofrivilliga" bonusbarnet Loova o:)

Av Jeanette & Tommy - 20 maj 2010 07:00

Har tittat på lite gamla bilder i datorn och tänkte här låta er få ta del av foton på våra övriga bofasta och besökande gäster. Även lite bilder på skogens guld som man blir så sugen på att få börja plocka igen. Snart är sommaren här men hur lär vädret bli månntro? Maj månad har ju inte varit direkt lovande precis...

Sicken uppsyn han har Herr Padda o:)

Herr Padda på väg!

* Herr Kantarell *

* Fröknarna Trattkantarell *

Av Jeanette & Tommy - 19 maj 2010 06:00

Den 19:e maj 1970 föddes en liten tös vid namn Madeleine
Det visade sig rätt snabbt att hon skulle bli min lillasyster och idag onsdagen den 19:e maj 40 år senare så är hon fortfarande det

Jag, Tommy, barnen och alla djuren vill önska henne en riktigt fin 40-årsdag, där dagen blir precis som hon önskar och att hon får allt serverat på silverfat & i stora dyrbara glas!